!f İstanbul’un 2016 ödülleri belli oldu! Bu yıl dokuzuncusu düzenlenen Keş!f Uluslararası Yarışma’nın jürisi, ödülü Türkiye’den “Veşartî/Gizli” filmiyle Ali Kemal Çınar ve Çin’den “Kaili Blues”un yönetmeni Bi Gan arasında paylaştırırken, SİYAD Ödülü de yine Ali Kemal Çınar’a verildi. Aşk ve Başka Bi’ Dünya Yarışması’nın birincisi İtalya yapımı “Lost And Beautiful/Kayıp ve Güzel” seçilirken, Jüri Özel Ödülü de Türkiye’den Berke Baş ve Melis Birder’in “Bağlar” filmine gitti. Türkiye’den Kısalar İzleyici Ödülü ise Yakup Tekintangaç’ın yönettiği “Azad”dan yana oldu!
İş Bankası Maximum Kart partnerliğinde düzenlenen 15. !f İstanbul Uluslararası Bağımsız Filmler Festivali, dün gece Sumahan’da yapılan ödül töreniyle sona erdi. Nergis Öztürk’ün sunuculuğunu yaptığı gecede Keş!f Yarışması Ödülleri, Aşk & Başka Bi’ Dünya ve Türkiye’den Kısalar İzleyici Ödülleri sahiplerini buldu.
Keş!f Ödülü Çinli ve Türkiyeli yönetmenlerin
Sinema dünyasından usta isimlerin “sinemada cesur hikâye anlatımı ve biçimsel arayış" kriterlerini gözeterek, “en ilham veren yönetmen”i seçtikleri Keş!f Uluslararası Yarışma’da bu yıl ABD, Almanya, Belçika, Çin, Etiyopya, Fransa, Finlandiya, İngiltere, İran, İspanya ve Türkiye’den toplam 9 film, 10.000 dolar para ödüllü Keş!f Ödülü için jüri karşısındaydı.
Oyuncu ve yönetmen Desiree Akhavan; New York Modern Sanat Müzesi’nin (MOMA) film küratörü Joshua Siegel; oyuncu Dounia Sichov; yazar, yönetmen ve yapımcı Mark Peranson ile senarist ve oyuncu Mert Fırat’tan kurulu Keş!f Jürisi, “Kaili Blues”un Çinli yönetmeni Bi Gan ve Türkiye’den “Veşartî/Gizli”nin yönetmeni Ali Kemal Çınar’ı “yılın ilham veren yönetmeni” seçti. Çınar böylece, Keşif Ödülü’nü kazanan ilk Türkiyeli yönetmen oldu.
Jüri adına ödül gerekçesini okuyan Dounia Sichov ve Mert Fırat; “Ödül, şimdiki zamanı anlamak ve bilinmeyen geleceği tahmin etmek için geçmişten yararlanan iki film arasında paylaştırıldı. İkisi de hem şiir ve gelenekseli hem de kimlik ve zamanın belirsizliğini farklı bir bakışla anlatan cesur hikâyeler. Çin ve Türkiye sinemasında daha önce benzerlerine rastladığımızı hatırlamıyoruz” dedi.
SİYAD’ın seçimi de Çınar’dan yana!
Gözde Onaran, Münir Emre Göker ve Vecdi Sayar’dan oluşan Sinema Yazarları Derneği (SİYAD) jürisinin seçimi ise, “cinsel kimlikler üzerinden değişim temasını mizahi bir yaklaşımla işleyerek sinemamıza yeni bir soluk getirdiği” gerekçesiyle yine “Veşartî/Gizli”nin yönetmeni Ali Kemal Çınar’dan yana oldu.
Yılın en yaratıcı müdahalesi “Kayıp ve Güzel”
!f İstanbul’un iki yıl önce başlattığı ve aktivist filmlerin yarıştığı 10 bin dolar değerindeki Aşk & Başka Bi’ Dünya Ödülü için ise ABD, Almanya, Birleşik Krallık, Çek Cumhuriyeti, Gürcistan, İran, İsviçre, Kanada, Mısır ve Türkiye’den toplam 8 film yarıştı. Yönetmen Adam Curtis, güncel sanatçı, sanat eleştirmeni ve yazar Şener Özmen ve yapımcı Philippa Kowarsky’den oluşan jüri, “yılın en yaratıcı müdahalesi” olarak; İtalyan asıllı yönetmen Pietro Marcello’nun kurmacayı, büyülü gerçekçiliği, şiirselliği ve belgeseli harmanladığı “Lost And Beautiful/Kayıp ve Güzel” adlı filmini seçti.
Jüri adına gerekçeyi okuyan Adam Curtis ve Şener Özmen, şunları söylediler: “Pietro Marcello’nun bu filmi son derece güzel ve romantik bir sanat yapıtı. Ancak aynı zamanda insanların, birbirlerinin ve dünyanın geri kalanının üzerinde nasıl iktidar kurduklarına taze gözlerle yeniden bakmanızı sağlayan güçlü bir politik film. Muhteşem bir başarı.”
Jüri Özel Ödülü “Bağlar”a!
Gecede ayrıca, yarışmaya Türkiye’den katılan “Bağlar” filmine Jüri Özel Ödülü verildi. Melis Birder ile Berke Baş’ın birlikte yönettiği film için jürinin açıklaması şöyle oldu: “‘Bağlar’ belgeseli, zorunlu göçün büyüttüğü Diyarbakır’ın Bağlar semtinde yaşayan Kürt gençlerin basketbol tutkusunu, koçları Gökhan Yıldırım’ın mücadeleci ruhu üzerinden ele alsa da, film gerçekte bölgedeki spor-siyaset sarmalındaki dil sürçmelerinin sert ve yıkıcı taraflarını güçlü bir şekilde gösteriyor. Her şeyin siyasetin içinden geçerek kırıldığı Diyarbakır’da spor, hiçbir anlam taşımıyor. Ölüm sizi bir katırın sırtında da buluyor, evinizin balkonunda da. Gerçek, rahatsız ediyor bu filmde.”
Kısa izleyicisi Azad’ı seçti
Gecede ayrıca, Türkiye’den Kısalar bölümü kapsamında verilen İzleyici Ödülleri’nin sahipleri de belli oldu. 17 kısanın gösterildiği bölümde, Yakup Tekintangaç’ın yönettiği ve !f İstanbul’un Aralık ayında internetten yaptığı özel gösterimde üç günde 82 bin kişi tarafından izlenen “Azad” en iyi kısa seçilirken, Gülistan Acet’in kısası “Günah” ikinciliği, Süheyla Schwenk’in “Meral, Kızım” da üçüncülüğü aldı. Tekintangaç, !f İstanbul’un konuğu olarak yurt dışındaki bir festivale konuk olma hakkı kazandı.
Şimdi sıra Ankara ve İzmir’de!
İstanbul ayağı bugün sona erecek olan !f İstanbul, bu yıl da dünyanın dört bir yanından ödüllü bağımsızları ve usta yönetmenlerin son filmlerini Türkiye’de ilk kez seyirciyle buluşturdu. Bu yıl 40 ülkeden 112 filmin gösterildiği festivali 80 bin kişi izledi. Festival, 3 Mart’ta Ankara ve İzmir’e doğru yola çıkacak ve 6 Mart’ta sona erecek.
15. !f İstanbul Bağımsız Filmler Festivali Ödülleri
Keş!f Uluslararası Yarışması
Birincilik: Ali Kemal Çınar Veşartî/Gizli, Türkiye & Kaili Blues Bi Gan, Çin
SİYAD Ödülü: Ali Kemal Çınar Veşartî/Gizli, Türkiye
Aşk & Başka Bi’ Dünya Yarışması
Birincilik: Lost And Beautiful/Kayıp ve Güzel Pietro Marcello, İtalya
Jüri Özel Ödülü: Bağlar Berke Baş&Melis Birder, Türkiye
Türkiye’den Kısalar İzleyici Ödülleri
Birinci Kısa: Azad Yakup Tekintangaç
İkinci Kısa: Günah Gülistan Acet
Üçüncü Kısa: Meral, Kızım Süheyla Schwenk